• Tomer Gordon

חמישה שבועות ב-'דלת האחורית': חלק שני - יונאן

החלק השני של סיפור הדרך של המסע 'בדלת האחורית' מסצ'ואן ליונאן.

לאחר טרק הקורה הגדולה בשמורת הטבע יאדינג, לנו בעיירה דאוצ'נג ולמחרת עלינו על אוטבוס של 10 שעות עד לשנגרילה במחוז יונאן.

שנגרילה Shangrila

שהייה: לילה אחד הגעה- בשעה 06:10 לקחנו אוטבוס שיוצא מהתחנה המרכזית של דאוצנג המרוחקת ממרכז העיר עד שנגרילה - 8 שעות נסיעה, 108 יואן. הדרך ארוכה והכביש לא סלול בחלקו לכן בחרנו לשלם על אוטבוס ולא לתפוס טרמפים.

שנגרילה היא ככל הנראה העיר הטיבטית המתוירת ביותר לאחר בירת טיבט - להסה . העיר יושבת בגובה של 3300 מטרים. העיר העתיקה של שנגרילה נשרפה כמעט כליל בשריפת ענק שהתרחשה בשנת 2014, ובתי העץ העתיקים נעלמו. הסינים כמובן שחזרו את העיר לחלוטין ככה שספק אם תבחינו בכך. שנגרילה אכן יפה אבל מרגישה ממוסחרת, במיוחד אם אתם מגיעים מהחלק הסצ'ואני של הדלת האחורית.

מה עושים?

• העיר העתיקה של שנגרילה - נחמדה . במהלך היום די ריק מאנשים, בלילה מתמלא. איזור די מתויר - מסעדות יקרות וחנויות מזכרות בעיקר.

• מנזר 100 התרנגולות - תצפית יפה על העיר. עלייה של 10 דקות מהעיר העתיקה. המקדש עצמו לא מרשים במיוחד.

• הכיכר המרכזית בעיר העתיקה - בכל ערב ריקודים טיבטים בשעה 19:00 המון אנשים, אווירה ממש כיפית.

• גלגל התפילה בעיר העתיקה- מגלגלי התפילה הטיבטיים הגדולים בעולם. נמצא מעל העיר העתיקה, בסמוך אליו מנזר.

• אגם נאפה- הגענו עם אופנוע חשמלי ששכרנו מההוסטל. יש שם דרך יפה לאגם ומסביבו. האגם עצמו יותר ביצתי מאשר אגם, אבל עדיין כל האיזור החקלאי מסביב מאוד יפה.

• הפגודה הלבנה בכניסה לשנגרילה - מאוד מרשימה בגודלה, כניסה חופשית. .

סיכום שנגרילה- מדובר בעיר הטיבטית המתוירת ביותר שהיינו בה ופחות התחברנו. העיר העתיקה (המשוחזרת -מרבית בתי העץ נשרפו כליל בשריפה הגדולה בינואר 2014) יפה אך ריקה מאנשים ומרגישה נטושה.

לינה - Shangri-La high attitude love hostel - הוסטל סבבה מיקום מרכזי 18 יואן לדורמס.

פילאייסי Feilaisi

שהייה: לילה אחד הגעה- טרמפ 1 -ממרכז שנגרילה עד צומת ביציאה מהעיר לכיוון דצ׳ין טרמפ 2 - עד עיירה בשם בנזילן טרמפ 3- עד דצ׳ין טרמפ 4- עד פלאייסי כ-5 שעות נסיעה סה״כ כפר מעבר המהווה נקודת יציאה ליובנג. זוהי תחנת מעבר, לכן אין מה לחפש שם ממש אבל הנוף משם לרכס המיילי מרהיב. יש בפליאייסי מנזר מרשים ממנו מומלץ לראות את הזריחה. לצערנו קמנו לבוקר מעונן לכן ויתרנו על העניין.

לינה - הוסטל 6740- 70 יואן לחדר זוגי , מקלחת משותף. עכבר בחדר! לא מומלץ.

יובנג Yubeng

שהייה : 3 לילות הגעה- בבוקר נסענו מפלאייסי לתחילת המסלול בשידאנג Xidang מהסעה שאירגן ההוסטל - 25 יואן לאדם.

יובנג הוא כפר קדוש לטיבטים היושב בעמק יפיפה מתחת לרכס המיילי. מדובר באתר עלייה לרגל לטיבטים, המהווה נקודת יציאה למסלול הקורה (קורה=הקפה) סביב רכס המיילי שאן. הכפר עצמו יפיפה וממנו יוצאים מספר מסלולי הליכה שונים. יש שיכנו את יובנג כטרק, אולם לטעמי זו היא הגדרה מוטעית כיוון שהכפר הוא למעשה בסיס יציאה לטיולי יום, ובמהלך 'הטרק' לנים בגסטהאוסים (עם מים חמים, קליטת סלולר וחשמל) ואוכלים במסעדות. אל הכפר מגיעים מרבית המטיילים ברגל, אך בשנים האחרונות נסללה דרך עפר אל הכפר וניתן להגיע אליו גם בג'יפ. יובנג מחולק ליובנג עליון ויובנג תחתון וביניהם כ-20 דקות הליכה. מרבית המטיילים בוחרים ללון ביובנג עליון ושם יש ריכוז גדול יותר של גסטהאוסים ומסעדות.

עלות כניסה ליובנג: בדרך לנקודת היציאה למסלול ההליכה לכפר יש מחסום בו צריך לשלם כניסה, אנחנו שילמנו 33 יואן לאדם (תעריף סטונדט).

הגעה ברגל ליובנג- נקודת היציאה ברגל היא כפר הנקרא שידאנג Xidang. מתחילת המסלול בשידאנג עד יובנג עליון כ-4 וחצי שעות הליכה, כ-10 ק״מ. הליכה לא מאוד מרשימה כי רובה עובר ביער ש׳קושט׳ בדגלים טיבטיים. תחילת הדרך בעלייה, עד שמגיעים לשיא גובה,סוג של 'פאס' קטן. בדרך תוכלו למצוא בתי תה קטנים המוכרים פחיות, חטיפים ומנות חמות.

מה עושים?

• יום הליכה לאגם הקפוא- יום הליכה קליל לאגם הקפוא כ-5-6 שעות הליכה עם עצירות ארוכות. לא מאוד קשה. הדרך ברובה ביער ככה שקצת מבאס. האגם עצמו במהלך ביקורנו (סוף מאי) היה קרחוני למדי אך עדיין מרשים.

• יום הליכה לאגם הקדוש - מסלול מאתגר מ

אוד עליה מאוד קשה של 1400 מטר. מקו 4200 מטר הגענו לשלג שהלך וגבה ככל שעלינו ככה שהגענו כמעט עד האגם (שהיה קפוא ומלא בשלג מן הסתם). הדרך רובה ביער עם שיפוע מטורף. לא קל בכלל. למעלה הנופים יפים אך הקושי לא שווה לדעתי אותם. משהו כמו 5 שעות עלייה, 3 שעות ירידה.

• יש מסלול קליל נוסף למפלים הקדושים עליו ויתרנו.

יציאה מהמסלול- נקודת היציאה מהטרק היא הכפר נינונג Ninong היושב על נהר המקונג. ירידה של כ-15 ק״מ לאורך ערוץ הנשפך למקונג עד הכפר. כ-5- 4 שעות הליכה. מהכפר טפסנו טרמפ עם קבוצת סינים עד שנגרילה!

לינה- Lobsang’s trekkers lodge -עלה 60 יואן לחדר זוגי עם נוף מטורף! מאוד מומלץ נמצא ביובנג עליון.

סיכום יובנג- לטעמי האיזור מעט אוברייטד. הכפר מאוד מאוד יפה אבל בגדול אני התאכזבתי מכמה סיבות: 1. מרבית ההליכות ביער , אין נוף פתוח. 2. אין שם חוויה טיבטית אותנטית. הכפר הוא יותר אוסף של גסטהאוסים ומסעדות, ומרגיש שהיערות ׳קושטו׳ בדגלים טיבטיים כדי להעניק למטרקים חוויה מזויפת.

חוטיאושיה Hutiaoxia - ערוץ דילוג הנמר

שהייה: לילה אחד לפני תחילת המסלול הגעה- טרמפ 1- מנינונג ישירות לשנגרילה (4 וחצי שעות) טרמפ 2 (לאחר איסוף התיקים מה

הוסטל בשנגרילה) - עד חויטאשיה - כשעתיים ערוץ דילוג הנמר הוא ככל הנראה 'הטרק' הפופולרי ביותר בקרב תיירים מערביים בסין. זהו מסלול הליכה של כ-17 ק"מ העובר מעל לנהר היאנגצה, הנהר השלישי באורכו בעולם. הנהר במקטע זה כלוא בקניון דרמטי בין Haba Snow Mountain ל-Jade Dragon Snow Mountain. המסלול עובר בין מספר כפרים ובחלקו אף עובר על דרכים סלולות לכן אל תצפו לטבע בתולי. המסלול נפגע קשות בשנים האחרונות בשל פרויקט הכביש המהיר לשנגרילה והבנייה המאסיבית מתחת לשליש הראשון של המסלול.

רבים פורסים את המסלול על פני יומיים עם לילה באחד הגסטהאוסים הרבים בדרך, אך אנחנו החלטנו לעשות אותו ביום אחד ללא לילה. אני חושב שאם מתבססים על טרמפים זה ריאלי לחלוטין ואפילו לא קשה במיוחד. כדאי לעשות זאת צריך לישון לילה פני תחילת המסלול בעיירה חוטאשייה וככה גם אפשר להשלים את המסלול ואף להגיע בסיום המסלול לליגיאנג. זה נטו הליכה 6-7 שעות. לאחר לילה בחוטיאשיה בהוסטל היחיד במקום שנקרא Janes, יצאנו למסלול, יש צורך לשלם אגרה של 22.5 יואן לסטודנט עבור השימוש במסלולי ההליכה . השעתיים הראשונות לא מרשימות במיוחד כיוון שעוברות מעל אתר בנייה של פרויקט הכביש המהיר לשנגרילה. אח"כ מגיעים לכפר (איפה שההוסטל Naxi family) ומשם מתחילה העלייה הקשה לעבר 28 הפיתולים. משם המסלול במגמה מישורית/ירידה עד הסוף. התחלנו ב-8 וסיימנו בTina’s guesthouse 15:00 עם עצירות קלות. מסוף המסלול תפסנו טרמפ לג׳יינס.

סיכום ערוץ דילוג הנמר- מסלול יום נחמד ובהחלט בחלקים מסוימים מאוד מרשים. אפשר לפרוס על יומיים ולישון בדרך (הנופים מהכפרים ממש יפים) אבל באמת אפשר לסגור את הפינה של המסלול הזה ביום אחד אפילו בלי לרוץ. לינה - Janes Tibetan guest house - עלה 40 יואן לדורמס. לא מומלץ אך אין יותר מידי אופציותא חרות. אין מים חמים ויש עכברים בחדרים.

ליג׳יאנג Lijiang

שהייה: 2 לילות הגעה- טרמפ 1 - מסוף מסלול עד להוסטל Janes טרמפ 2 - עד ליג׳יאנג

ליג'יאנג היא עיירה סינית עתיקה כמו שמדמיינים - בתי אבן מסורתיים היושבים על תעלות מים צרות. הרחובות הציורים מחוברים זה לזה בגשרים קטנים, בין גלגלי מים וצמחייה ססגונית. העיר העתיקה הוחרבה כמעט לחלוטין ברעידת אדמה בשנת 1996, אך עברה מאז שיפוץ יסודי ושוחזרה לחלוטין. ליג'יאנג היא אתר מורשת עולמית של אוסנק"ו ומושכת מידי שנה מיליוני תיירים.

רבים ייטענו שליג'יאנג הפכה ממוסחרת למדי וההליכה בין מבוך הסמטאות הצר הפך למטרד בשל ההמון הסיני הגודש את העיר העתיקה. הבתים העתיקים התמלאו בברים ובמסעדות מצועצעים ובחנויות מזכרות יקרות להחריד. לא מעט מהתרמילאים בוחרים אפילו לדלג עליה לחלוטין - לטעמי זאת טעות! מדובר במקום נהדר למנוחה, סוג של הוי אן הויאטנמית בסין. בשעות הערב העיר העתיקה הופך למוקד חיי לילה תוסס, הכל מואר והברים והמועדנים מלאים עד אפס מקום.

סצנת האוכל בליג׳יאנג מהטובות שיצא לי לראות בסין- המסעדות זולות ויש אוכל רחוב בשפע. אבל לא לאכול בעיר העתיקה - יקר שם!!!

מומלץ לבקר בשוק שנקרא Zhongyi , שוק מקומי עם מבחר פירות טריים, מסעדות זולות ובערב יש שם מלא דוכני אוכל טעימים וזולים ברמות! כדאי לנסות את המאפה הבוכרי עם הבשר.

זו הפעם השנייה בה אני מבקר בליג'יאנג (הפעם הראשונה הייתה עם המשפחה בשנת 2012) לכן ויתרנו על האטרקציות המוכרות של העיר- בריכת הדרקון השחור, ארמונו של מו והר דרקון הג'ייד.

לינה - Lijiang third grade class two international youth hostel - מחיר מצחיק של 13 יואן לדורמס. 10 דקות הליכה מהעיר העתיקה סמוך לרחוב מלא במסעדות פועלים זולות. מליג׳יאנג לקחנו טיסה לבייג׳ין (150$ 3 וחצי שעות טיסה) ומשם 10 ימים בביג׳יין ושנגחאי.