• Tomer Gordon

המדריך לקניית רכב בניו זילנד

אז לאחר התלבטות מרובה הגעתם להחלטה שאתם מעוניינים לקנות רכב בניו זילנד!


עבור רוב המטיילים המגיעים למדינה ומעוניינים לקנות רכב מדובר בהתנסות הראשונה של רכישת רכב במדינה זרה וכנראה גם אי פעם, מה שמעלה הרבה מאוד חששות. המדריך הבא ייעשה לכם קצת סדר בעניין (מההתנסות האישית שהייתה לי בעניין).



איזה רכב מתאים לי?


ישנם 3 סוגי רכבים שמטיילים נוהגים לרכוש:


קמפרוואן Campervan


רכב בגודל בינוני שעל מושביו האחוריים (שבדרך כלל הוצאו מהרכב) נבנתה מיטה עבור המטייל. את כלל הציוד ניתן לאחסן מתחת לבלוק העץ של המיטה (במידה והמושבים האחוריים הוצאו). לעתים נבנים גם תאי אחסון.

קמפרוואן יכול להיות גם רכב גדול שלא עבר רישוי Self Contained.


דוגמאות לרכבים מסוג שכזה: Honda Odyssey, Toyota Ipsum, Nissan Lafesta

עלות ממוצעת: 2500-4000$


יתרונות:

  • זול יותר מקמפרוואן סלף קונטיינד

  • חסכוני יותר בדלק

  • אידיאלי עבור מטיילים בודדים

  • ההפסד הכספי לא יהיה גדול מידי במכירת הרכב


חסרונות

  • כמות מצומצמת יותר של קמפסייטים בחינם

  • בסוף העונה מחירי רכבי הסלף קונטיינד יורדים משמעותית ומטיילים מעדיפים לרכוש רכב סלף קונטיינד במחיר מציאה.


קמפרוואן קלאסי


קמפרוואן סלף קונטיינד Self Contained Campervan


רכב בגודל בינוני - גדול / ואן שמושביו האחוריים הוצאו בדרך כלל ונבנתה בו מיטה (שייתכן ותתקפל לסוג של ספסל ישיבה). לעיתים, אם החלל שלו גדול יותר יבנו בו תאי אחסון ואפילו אזור בישול קטן. רכב זה חייב להכיל שירותים כימיים קטנים (שאף אחד לא משתמש בהם) וברז מים המחובר למיכל מים נקיים ומיכל מים אפורים. רכבים כאלה מחוייבים לשאת מדבקת Self Contained לאחר שקיבלו רישוי מיוחד לכך.


דוגמאות לרכבי סלף קונטיינד: Toyota Estima, Nissan Serena, Toyota Noah.

עלות ממוצעת: 5000-7000$

דוגמאות לואנים סלף קונטיינד: Toyota Hiace, Nissan Caravan, Mazda Bongo, Mitsubishi Delica.

עלות ממוצעת: 8000-12,000$


יתרונות:

  • רכבים גדולים ומרווחים - אידיאלי לזוג ולעיתים גם ל-3 מטיילים.

  • פריסת הקמפסייטים החינמיים רחבה יותר.

  • תחנות חינם באי הדרומי בהם ניתן להתקלח במקלחת חמה.

חסרונות:

  • יקרים יותר.

  • מחירי הרכבים הללו צונחים משמעותית בסוף העונה וההפסד הכספי יכול להיות גבוה מאוד.


קמפרוואן סלף קונטיינד

רכב פריווט קטן - Station Wagon


רכב סטיישן ללא שום מיטה או ארוניות אחסון מובנות, מכיל 5 מושבים. לרכבים אלה בדרך כלל בגאז' גדול וארוך ומושבים אותם ניתן להשכיב באותו קו גובה עם תא המטען, דבר המאפשר לפרוש שק שינה או מזרון דק וללון בתוך הרכב עצמו.


דוגמאות לרכבים כאלה: Subaru Impreza, Nissan AD, Toyota Wish

עלות ממוצע: 1500-3000$.


יתרונות:

  • חסכוני יותר בדלק בדרך כלל.

  • זול יותר לקנות.

  • אמין יותר כי סביר להניח שלא עבר ידיים של עשרות מטיילים.

  • בסיום הטיול ניתן יהיה למכור את הרכב גם למקומי ולא רק למטיילים.

  • תוכלו להסיע רכב מלא ולקחת טרמפיסטים.

חסרונות:

  • תיאלצו לשלם על לינה בהוסטלים/לישון באוהל או לאלתר לינה ברכב.

  • חלק מהחוויה בניו זילנד היא הלינה ברכב עצמו ושהרכב הוא הבית ולא רק אמצעי ניוד.


רכב סטיישן וואגון


שלבי קניית הרכב


שלב ראשון - חיפוש רכב


איפה ניתן להסתכל על רכבים?

  • בקבוצות הפייסבוק של ניו זילנד למכירת רכבים - קישור 1 , קישור 2 ,קישור 3,קישור 4 ,קישור 5

  • בפייסבוק Marketplace– מציע אופציות בסביבתך

  • שווקי רכבים – באוקלנד יש בימים שבת וראשון.

  • אתר שנקרא Trade me- היד 2 הניו זילנדי.


שלב שני - בחינת הרכב- מצאתם רכב שנראה מתאים עבורכם, קבעתם פגישה עם המוכר.

מה חשוב לשים לב שמסתכלים על רכב בפעם הראשונה?

  • מתי הרכב עבר טסט WOF - רכבים מתחת לשנת 2000 צריכים לעבור טסט כל חצי שנה, מעל שנת 2000 כל שנה. מומלץ שהטסט יהיה בתוקף כמה שיותר מאוחר כדי שלא תצטרכו להתעסק בלהעביר את הרכב טסט במהלך הטיול שלכם או תתקשו למכור את הרכב בסוף הטיול כיוון שיש צורך להעביר אותו טסט בקרוב. בשמשה הקדמית אמורה להיות המדבקה עם התאריך בו פג התוקף של ה-WOF של הרכב.

  • רישום הרכב Rego- מדבקה בירוקרטית שגם עליה יש תאריך. מדובר ברישום של הרכב אצל הרשויות בניו זילנד, לא מעיד כלל על המצב המכאני של הרכב וניתן לחדש בעלות של כ-10$ לחודש במספר סניפים ברחבי המדינה. הליך קל ופשוט אך רכב ללא Rego לא רשאי לעלות על הכביש.

  • מומלץ ששנת הרכב תהיה מעל 2000

  • פחות מ-250 אלף קילומטר

  • אם הרכב עם רצועת טיימינג – מתי היא הוחלפה. יש להחליף רצועה כל 70-100 אלף קילומטר ומדובר בעסק יקר שנע בין 600-1000$. גם אם אתם לא תצטרכו להחליף את הרצועה ייתכן שכאשר אתם תרצו למכור את הרכב הנתון הזה יהווה מכשול. לרכבים החדשים יותר אין רצועת טיימינג אלא יש רצועת Chain אותה אין צורך להחליף.

  • אוטומטי או ידני

  • אין נזילות שמן

  • גלגלים במצב טוב ולא שחוקים

  • קיים גלגל רזרבי וערכה להחלפת גלגל

  • מיזוג אוויר פועל

  • וישרים פועלים

  • אין בעיה בתאורה

  • הרכב לא עושה רעשים מחשידים.

  • לבדוק שלא לוקח זמן לרכב להידלק - עלול להעלות חשד למצבר חלש.

WOF
REGO

שלב שלישי - בדיקת מוסך לרכב


אוקיי, הרכב עבר את הבדיקה האישית שלכם - אבל עדיין לא מספיק! קחו את הרכב לבדיקת של מכונאי מוסמך, ולא , לא אחד שמוכר הרכב ימליץ לכם עליו , אחד שאתם בוחרים. מוכר רכב שאינו מעוניין בבדיקת מוסך - נורה אדומה אמורה להידלק לכם!


עלות בדיקה כזו - 80-150$. מומלץ לתאם מראש אך אפשר גם מהרגע להרגע.


בבדיקה זו יבדוק מכונאי בדיקה מקיפה את הרכב וינסה לאתר בעיות או נזילות שככל הנראה אם אתם לא מכונאים או חימושניקים לשעבר - לא הייתם יכולים לעלות עליהם. בסוף הבדיקה הוא יפיק דו"ח. חשוב!!! תבקשו ממנו לרשום מה עלות התיקון של כל בעיה שצצה, הדברים האלה ישמשו אתכם לאחר מכן במשא ומתן על מחיר הרכב עם המוכר. אל תצפו לרכב נקי מבעיות, אתם קונים רכב יד שנייה. יש בעיות שניתן לחיות איתם אך אם מדובר בבעיות רציניות או נזילות שמן - התייעצו עם המוסכניק. אל תקנו חתול בשק!

בדיקת מוסך - חשוב מאוד!

שלב רביעי - רכישת הרכב


הרכב עבר בדיקת מוסך, הגיע הזמן לעשות העברת בעלות. הליך פשוט של כמה דקות שיכול להתבצע בסניפי של AA, סניפי דואר או במכוני רכב מורשים. ניתן לראות את כלל הסניפים הפרוסים במדינה בקישור הבא.

עלות העברת הבעלות 9$ בלבד. שימו לב שמוכר הרכב לא חייב להיות נוכח בהעברת הבעלות.




שלב חמישי - ביטוח לרכב!


אז הרכב בבעלותכם המלאה ומה עושים דבר ראשון? ביטוח! אני ממליץ על ביטוח דרך AA . החברה הגדולה במדינה לביטוחי רכב עם שירותי גרירה וחילוץ. יש אפשרות לביטוח צד ג' בלבד, צד ג' + שמשות וביטוח מקיף. שירותי גרירה וחילוץ הם בעלות חד פעמית נפרדת לכל חבילת ביטוח. את הביטוח ניתן לעשות בטלפון דרך המוקד שלהם וגם באינטרנט אך מומלץ להגיע לסניף ולהתייעץ עם סוכן עבור הביטוח המתאים עבורכם. אני עשיתי ביטוח צד ג' + שמשות ושילמתי עבור שירותי גרירה וחילוץ. כיוון שטיילתי רק כחודשיים וחצי בניו זילנד , ההסתברות לתאונה או בעיות רציניות אינה גבוהה במיוחד לכן ויתרתי על ביטוח מקיף ולקחתי את הסיכון שאצטרך לשאת בעלות המלאה עבור בעיות שצצו (ולמזלי לא צצו בכלל).


שלב שישי - לצייד את הרכב


השלב האחרון לפני שיוצאים לדרכים וגם הכיף ביותר - לצייד את הרכב! איפה מציידים את הרכב? בקישור הבא תוכלו למצוא מידע מלא.



אז קדימה הגיע הזמן HIT THE ROADS !!!



38 צפיות0תגובות

©2020 by Backpacker - Tomer Gordon